Buddha en Hindoe - Reisverslag uit Mirissa North, Sri Lanka van Michiel Noordhoff - WaarBenJij.nu Buddha en Hindoe - Reisverslag uit Mirissa North, Sri Lanka van Michiel Noordhoff - WaarBenJij.nu

Buddha en Hindoe

Blijf op de hoogte en volg Michiel

05 Mei 2016 | Sri Lanka, Mirissa North

Vanochtend met pijn in mijn hard vertrokken uit Yala, wat een plek en rust bijgekomen van de cricket-wedstrijd en de after borrel op het strand van een meer en nu Opweg naar de Budda en Hindoetempel. Heel bijzonder is dat beide gebedstempels op het zelfde uitgestrekte terrein staan, en er geen toeristen zijn, heerlijk. De Hindoetempel is vooral een plek waar je allerlei wensen voor het komende jaar kenbaar kan maken, en je geloof en hoop geven om iets te verwezenlijken. Het volgende jaar kom je dan terug om te bedanken en te eren wat er is bereikt.
Allereerst komen de gelovigen de Hindoetempel binnen met een schaalfruit, een kokosnoot en een kleurige ketting of armband. De kokosnoot wordt vol ceremonie en men neemt de tijd om uiteindelijk de kokosnoot met een ferme klap kapot te gooien, als de kokosnoot niet kapot gaat dan geeft dit geen goed teken voor de wensen die je hebt. Daarna gaan de gelovigen met de schaal fruit een tempel binnen om het fruit te laten heiligen door het fruit individueel met een groot mes te halveren, de helft komt op een kleinere schaal welke uiteindelijk wordt geofferd. De andere helft eet het hele gezin, of ze delen het met anderen als het teveel is, op.
Vervolgens bezoeken de gelovigen de verschillende plekken waar je je wens voor het komende jaar kenbaar kan maken. Uiteindelijk gaan de mensen naar Budda om bloemen te offeren, en dit allemaal op blote voeten bij 39 graden op de hete stenen, ik ook!,.. heftig. Ik sta te kijken hoe liefdevol en uit eerbied met het ritueel wordt omgegaan, ik krijg er kippenvel van.
Zo weinig dat de mensen hebben, maar toch altijd delen.
Vanuit de tempel zijn we naar Marissa beach gegaan, waar ik uiteindelijk beland in een geweldige cottage met balkon aan zee en heerlijke gegrilde verse garnalen, volop genieten. Morgen met de boot de zee op om de walvissen te spotten,. WoW wat een vol programma maar super genieten!,..