Sirigira to Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Michiel Noordhoff - WaarBenJij.nu Sirigira to Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Michiel Noordhoff - WaarBenJij.nu

Sirigira to Kandy

Door: Mn

Blijf op de hoogte en volg Michiel

30 April 2016 | Sri Lanka, Kandy

Aangekomen in Palonaruwa.Ik slaap in een hotel aan een meer, dit meer is gebouwd door een koning van Sri Lanka, het meer zorgt voor vers water in het droge seizoen, uit het meer worden regelmatig de waterlelies en andere planten verwijderd om te zorgen dat het water vers en helder blijft. De planten zouden het water kunnen verstikken en dan sterft het leven in het meer. Zes eeuw geleden is er een ingenieus watersysteem gebouwd om het water uit het meer op te vangen, eerst gaat het naar het zwembad van de koning en de vele bloemen grachten en daarna stroomt het om als drinkwater gebruikt te worden, en uiteindelijk kom het water terecht in een de rijstvelden. Polonaruwa is een uitgestrekt gebied waar de koning verschillende tempels en onderkomens had. De koning had ruim 500 vrouwen, ik heb een bank gezien waarop hij zat te kijken naar de vele vrouwen die aan het zwemmen waren.
De omgeving van Palonaruwa omvat een eigen watersysteem.
De koning liet verschillende buda uithakken uit 1 gesteente,
De zittende buda:De staande buda,; De slaapende buda:

Na de tempel toer ben ik op safari gegaan om de wilde olifant te zien, het was nog niet makkelijk om ze te vinden, maar uiteindelijk hebben we in onze open landrover 3 koppels gespot. Aan het eind van de dag nog een geweldige massage om de spieren los te maken, afgesloten met een heerlijk koud biertje.

Tussen de middag is het meestal rijdt met curry, niet te vergissen met carry, da’s totaal iets anders, hihi, ingewijden weten het verschi!

’s Avonds aangekomen op mijn slaapplekje voor de komende 2 nachten. Blijkt het dat ik in een boomhut slaap 7 meter boven de grond, wow geweldig. Mooi uitzicht en lekker koel. Overdag is het nu zo’n 38-39 graden dan is een beetje verkoeling wel lekker.

De eerste nacht werd ik om een uur of drie ’s nachts verwelkomt door een beest om mijn dak van mijn huisje, hij was alvast begonnen met het opeten van mijn dak, dat ging tot een uur of zes door. Vanochtend een goed ontbijt en vroeg naar de Lion rocks, in Sigiriya.

De Lion rocks zijn rotsformaties van allure, de koning bouwde een zomer en winterverblijf, 1 op onderaan de Lion Rocks en de andere bovenop de Lion Rocks. Er gaat een leggende dat de koning ruzie kreeg met zijn zoon, omdat zijn vader (de koning) … had vermoord. De koning dacht dat de zoon wraak kwam nemen en daarom bouwde hij een gracht om zijn verblijven. Boven op een berg ligt een immense grote kei klaar, die met een simpele handeling, door een kleinere steen eronder vandaan te slaan, van de berg gegooid kan worden, en zo de zoon en zijn strijders te doden. De koning legde een gracht aan met krokodillen om iedereen tegen te houden, uiteindelijk werd de koning vermoord doordat ie door zijn zoon in de gracht werd gegooid en zo werd opgegeten door de krokodillen.
De zoon nam her rijk van zijn vader over.

Om bij de Lion rock te komen moet je ontzettend veel trappen op, de tredes zijn om de 3 tredes niet rond maar hebben een vlakke rand. De tredes met een ronde afwerking waren voor de koningin en de scherpe voor de koning. De koning heeft op zijn weg nar boven een soort mirror-wall gemaakt, de kleur van de muur was zo glanzend dat het net een spiegel lijkt. Op deze muur werden ook boodschappen gekalkt voor diegene die langskwam.
Na het beklimmen van de Lion rocks ben ik verast door met een geweldige massage van ruim 1,5 uur, wow te gek, inclusief hot-steam sauna.
’s Avonds zijn we, samen met het hotelpersoneel, uit ons dak gegaan met lokale ARAK, een lokale drank gemixt met Sprite. Wow het werd laat, en gelukkig had de animal van gisterennacht een ander huis gevonden en ben ik heerlijk in slaap gevallen.

De volgende ochtend richting Kandy gegaan. Onderweg een botanische tuin, waar je verschillende specerijen kan zien hoe ze groeien, bezocht, erg interessant allemaal, aan het eind ofcorse een winkel waar je de “veel” ste dure zalfjes en drankje kon kopen, die gemaakt worden van de specerijen. Vermoeid van de reis een weer heerlijke king-kokosnoot leeggedronken, en het werkte vol of energie.

Opweg naar de Golden Temple, wow wat gaaf en ontzettend groot, gisteren het ik de golden-temple al kunnen spotten van de Lion rocks maar dichtbij nog imposanter. Zonder schoenen of slippers lopen over de hete stenen is een hele opoffering maar de moeite waard.

's avond een heerlijke checken-curry gegeten en optijd naar bed

very slow internet hier, later de foto's

Tags: kandy